Tanuljunk közösen

Hírek | 2023. augusztus 29.

Tanuljunk közösen – A kiváló teljesítményből, a jó gyakorlatból, a tanulságos incidensből vagy épp a nemkívánatos eseményből.

 

Betegbiztonság – Tegyünk róla / érte!
„Erősítsük fel a páciens hangját!”

 
A 2023-as Betegbiztonsági Világnapot szeptember 17-én tartják a „A páciensek bevonása a páciensek biztonságáért” témában, elismerve a páciensek döntő szerepét az egészségügyi ellátás biztonságában. A bizonyítékok azt mutatják, hogy ha a pácienseket partnerként kezelik az ellátásukban, jelentős javulás érhető el a biztonság, a páciensek elégedettsége és az egészségügyi eredmények terén. Az egészségügyi csapat aktív tagjaivá válásával a páciensek hozzájárulhatnak ellátásuk és az egészségügyi ellátórendszer egészének biztonságához.

Az idei Betegbiztonsági Világnap szlogenje az „Erősítsük fel a páciens hangját!”. E szlogennel a WHO felhívja az összes érdekelt felet, hogy tegye meg a szükséges lépéseket annak biztosítására, hogy a páciensek részt vegyenek a biztonsági stratégiák közös tervezésében, és aktív partnerek legyenek saját ellátásukban. Ez csak úgy érhető el, ha platformokat és lehetőségeket biztosítunk számukra, hogy felemelhessék hangjukat, aggályaikat, elvárásaikat és preferenciáikat a biztonság, a páciens központúság, a megbízhatóság és a méltányosság előmozdítása érdekében.

Hogyan tudunk hozzájárulni e globális célhoz, hogyan tudjuk „felerősíteni a páciens hangját” a mindennapokban?

Tájékozott beleegyezés elnyerésével és jelen esetben a hangsúly a tájékozott szón van. Jól tudjuk, hogy – egyes kivételektől eltekintve – bármely egészségügyi beavatkozás elvégzésének feltétele, hogy ahhoz a beteg megtévesztéstől, fenyegetéstől és kényszertől mentes, megfelelő tájékoztatáson alapuló beleegyezését (a továbbiakban: beleegyezését) adja. E tájékoztatást ne csak írásban adjuk meg, adjunk lehetőséget a páciensnek, hogy kérdezzen, győződjünk meg róla, hogy válaszunkat megértette, helyesen értelmezte, azaz döntéséhez minden információ a rendelkezésére áll.

Folyamatos kommunikációval, végig az ellátás során. Az ellátás sikere és a betegelégedettség elérése érdekében alapvető fontosságú a megfelelő mennyiségű és minőségű kommunikáció az egészségügyi ellátó személyzet és a páciens között. Ne feledkezzünk meg a nonverbális (nem nyelvi jelekkel történő) kommunikáció fontosságáról sem. Ilyen jelek többek között a mimika, a testtartás, a tekintet. Ezek használata nem mindig tudatos, ám gyakran erősebben befolyásolják a kommunikációt, mint a nyelvi jelek. Az ellátás során mutatkozzunk be, mosolyogjunk, legyünk biztatóak, kérjük visszajelzését, figyelmesen hallgassuk meg.

Az ellátást követő elégedettségi felmérések figyelemmel kísérésével: az elégedettség mérések szöveges megjegyzéseiből rengeteg fontos információt gyűjthetünk össze különböző hibákról, problémákról és ügyfélélményekről. Vegyük górcső alá az egyes „fájdalompontokat”, majd keressünk megoldást minden felmerült problémára.

Negatív visszajelzések (beérkezett panaszok és szóban, az ellátás során vagy akár social media felületeken tett negatív töltetű észrevételek) elemzésével: a negatív visszajelzéseket ne kritikának vegyük, hanem építő szándékú jelzésnek, mert épülni lehet tőle, építeni lehet rá, javítani az esetleges hibákat és tanulni belőle!

Bálint Gyöngyi
Minőségirányítási vezető

TOVÁBBI HÍREINK

FIGYELEM! Jelen tartalom bizalmas információkat és adatokat tartalmaz, kizárólag az Affidea Magyarország kollégái és szerződéses partnerei részére szól. Jelen tartalom az üzleti titok védelme alatt állhat, harmadik személyekkel való megosztása, továbbítása vagy nyilvánosságra hozatala jogellenes és tilos, ennek megszegése jogi eljárást vonhat maga után. Kérjük, hogy amennyiben jelen tartalom tévedés útján jutott el Önhöz, szíveskedjen bennünket értesíteni és a kapott tartalmat eltávolítani eszközeiről. Köszönjük.