Időpontfoglalás
Ügyfélszolgálat - magánrendelés +36 1 803 6464
Ügyeljünk a gerincünkre, ha home office-ban dolgozunk!

Ügyeljünk a gerincünkre, ha home office-ban dolgozunk!

2022. 05. 21.

Az otthoni munkavégzés más körülményeket teremt, mint ha az irodai bútorokat használnánk. Érdemes megfogadni a szakorvos tanácsait, hogy ne a hátunk, nyakunk egészsége bánja a home office-t.

Egy Olaszországban nem régiben készült kutatás rávilágított, hogy az otthonról végzett munka igen káros lehet, amennyiben nem tudunk irodai körülményeket teremteni otthon. A felmérésben az emberek majdnem fele panaszkodott derékfájdalomra, míg 50 százalékuknak súlyos nyaki fájdalmai voltak az otthoni munkavégézés idején. Az okot könnyű megtalálni: az otthoni konyhaasztal vagy egyéb bútor nem veheti fel a versenyt az irodába tervezett, ergonómikus kialakítású asztalokkal, székekkel. Az ágyon, fotelben görnyedve végzett munka erősen megterheli a nyakat, derekat, gerincet. A helyzetet tovább rontja, hogy a világjárvány idején jóval kevesebb mozgásra nyílt lehetőségünk, annak megszervezése sokkal bonyolultabbá vált. A fellépő mozgásszervi tünetek pedig nem csak azoknál fokozódnak, akik korábban is érintettek voltak. Minél tovább áll fenn ez a – test szempontjából hátrányos – állapot, annál több egészséges ember érzi a panaszokat, melyek egyre súlyosbodnak.

Nem is gondolnánk, hogy laptopon végzett munka közben mennyire megterheli a nyakat a fej megfelelő helyzetben tartása. Minél alacsonyabbra kell néznünk, annál nagyobb terhelést kapnak a nyakizmok, melynek eredménye görcs, fájdalom vagy hosszabb távon akár keringési probléma is lehet. Ugyanez igaz a hátra és a vállakra is. Ráadásul az izmok kifáradása után a nyak és a hát más részei veszik át a feladatot, ami a szalagok és a porckorongok sérülését is okozhatja.

A megelőzés érdekében érdemes megfogadni néhány egyszerű javaslatot. Elsőként igyekezzünk otthon is megfelelő körülményeket kialakítani. Az ideális persze az lenne, ha otthonra is ergonómiailag megfelelő irodabútorokat vennénk, ám ezt nem mindenki teheti meg. Azonban így is sokat javíthatunk a munkakörülményeinken. Fontos, hogy olyan magas asztalról dolgozzunk, amely mellett egyenes háttal ülhetünk. A monitor lehetőleg legyen szemmagasság közelében, míg a billentyűzet hajlított karral kényelmesen elérhetően. Fontos, hogy mindkét talpunkat tartsuk a talajon, kerüljük a magas bárszékeket. Ugyanígy felejtsük el az álló munkához kialakított asztalokat, mert a hosszú állás a lábakat és a visszereket is komolyan terheli.
Emellett nem lehet eleget hangsúlyozni a mozgás fontosságát sem. A testtartás változtatása rendkívül fontos a mozgásszervi panaszok megelőzésében, így az ülőmunkát legalább fél óránként szakítsuk meg állással, mozgással. Emellett lehetőleg minden nap sportoljunk valamit, ami akár otthoni torna is lehet.

Ha a problémák már kialakultak, akkor ne üljünk a bajon, hanem kérjük ortopéd szakorvos segítségét. Ő egy teljes, a mozgásszerveket lefedő vizsgálat után további tanácsokkal látja el a pácienst. Ilyenkor többnyire gyógytornász bevonásával közösen keresik meg a legmegfelelőbb mozgásformát. A mozgásszervi panaszok függvényében ugyanis nem minden sport javasolható. Ha a szervezetben gyulladások alakulnak ki, akkor az orvos gyógyszeres kezelést is javasolhat, ám ha a kiváltó ok elsődlegesen a home office, akkor az ártalom csökkentésre mindenképpen figyelmet kell fordítani.

Figyelem! Az oldalon található információk tájékoztató jellegűek, nem helyettesítik a szakszerű orvosi véleményt. A vizsgálatok igénybe vételéről minden esetben konzultáljon háziorvosával, beutaló orvosával vagy klinikánk radiológusával/szakdolgozójával!

Kapcsolódó vizsgálatok

További cikkeink

Elek Ferenc megkönnyebbült a rákszűrés után!

2021. 02. 14. elolvasom

Ezt kell tudni a prosztatarák szűrésről és kezeléséről!

2023. 06. 27. elolvasom

Allergia vagy COVID? – Hogyan ismerhető fel?

2022. 03. 30. elolvasom

Megosztás